De eerste maand in Canada - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Secil Durak - WaarBenJij.nu De eerste maand in Canada - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Secil Durak - WaarBenJij.nu

De eerste maand in Canada

Door: Seçil

Blijf op de hoogte en volg Secil

13 Februari 2012 | Canada, Ottawa

Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

Dit is misschien wel een leuke manier om jullie een beetje op de hoogte te houden.
Ik zal jullie ff vervelen met wat ik hier allemaal doe.

Na een vlucht van 8,5 uur landde ik in het o zo koude Ottawa! Toen ik eenmaal mijn koffer had, liep ik naar buiten en een ijskoude lucht verwelkomde me in Ottawa. Dat was mijn eerste ervaring. Het was sneeuwwit overal en ik had gelukkig wel al een dikke jas en een paar stevige laarzen aan, maar mijn handschoenen zaten nog in mijn koffer tot mijn spijt haha. Die had ik in Nederland nog niet nodig gehad.

Ik nam de taxi naar het hotel, waar ik de eerste 2 nachten zou verblijven. Ik had wel al een kamer geregeld via internet, maar had voor de zekerheid toch voor de eerste twee nachten een hotel geboekt. Gewoon zodat ik fijn kon slapen en eens kon rond snuffelen in deze stad waar ik de komende 5 maanden zou doorbrengen.

Na een goede nachtrust werd ik om 8 uur 's ochtends wakker, door het tijdsverschil natuurlijk. Ik maakte gebruik van deze mooie bijkomstigheid om nog eens even mijn oogjes dicht te doen. Nadat ik weer om 10 uur wakker werd, was ik klaar om Ottawa te ontdekken. Ik liep de ene mall na de andere in en liep ook nog een paar rondjes op de Byward Market. Ook liep ik nog even langs Parliament hill om te kijken wat daar te zien was. Het was erg koud, maar ik zag mezelf hier eigenlijk wel zitten!

Na een hele dag rondgelopen te hebben in Ottawa merkte ik dat de mensen heel vriendelijk zijn en ze je graag aanspreken. Ook merkte ik dat het wel koud was, maar alle winkels in het winkelcentrum te vinden waren dus je eigenlijk niet zo'n extreme kou hoefde te lijden.

Ik had afgesproken met mijn huurbaas, maar deze nam zijn telefoon niet op waardoor ik toch wel een beetje nerveus was. Later mailde hij me dat zijn telefoon raar deed en of we morgen konden afspreken. Prima! De dag erna ging ik een kijkje nemen in mijn kamer. Nu bleek dat het meisje me verkeerd had ingelicht en dat ik mijn kamer moest delen met een ander meisje. Het meisje was Canadees dus wat dat betreft vond ik het niet zo heel erg. Ik wilde heel graag ook Canadezen leren kennen en de huur was prima en het was maar voor een paar maandjes! Ik deel het appartement met 4 meiden. We hebben 1 keuken en 2 badkamers. De locatie was ook ideaal. Ik woon 2 'blocks' van de universiteit en het centrum, dus ik was happy!

Diezelfde dag sliep ik nog in mijn eentje in het huis. Iedereen was nog op vakantie vanwege de kerstvakantie. De dag erna had ik een introductiedag waarin we konden kennismaken met de andere internationale studenten. Op die introdag kregen we vooral algemene informatie over het hoe en wat op deze nieuwe universiteit. Tot mijn spijt werden er geen activiteiten georganiseerd voor die dag, dus besloot ik samen met de mensen die ik tijdens de pauze had leren kennen ergens te verzamelen en een drankje te doen in de avond.

Dit was de eerste avond dat we elkaar leerden kennen. Er waren vooral veel Europese studenten en het was erg gezellig. We besloten die avond om in het weekend naar Parliament Hill te gaan om het gebouw eens te bekijken. In de toren heb je echt prachtig uitzicht dus zeker een aanrader.

Hetzelfde weekend kwamen al mijn huisgenootjes thuis. Het zijn 4 Canadese meiden, elk van een andere uithoek van Canada. Hele aardige meiden!

Die maandag erop begonnen mijn eerste lessen. Deze waren allemaal heel introducerend van karakter, vooral omdat men nog 3 weken de tijd hebben om hun vakken te veranderen. In deze lessen kwam heel duidelijk naar voren dat te laat inleveren totaal niet gewaardeerd wordt en zelfs leidt tot aftrek van punten. Daarbij hebben we ook geen recht op herkansingen tenzij we een doktersverklaring hebben. Wij mogen in Nederland wel blij zijn haha. Ook wordt aanwezigheid in de klas strikt bijgehouden.
Het niveau van de lessen is niet erg hoog, maar er wordt wel veel van je verwacht doordeweeks. Veel leeswerk!

De eerste paar weken waren een beetje puinhoop voor mij, mijn laptop was namelijk gecrasht. Er zat een virus op en ik kon niks anders doen dan een nieuwe laptop kopen. Maar het probleem daarvan was dat er een limiet stond op mijn creditcard waardoor ik hem niet kon betalen. Ook met pinpas kun je hier nauwelijks betalen omdat ze hier geen gebruik maken van Maestro maar van Visa. Ik kan dus alleen geld uit bepaalde automaten halen en ik mag maar 400 dollar per dag uit de automaat halen dus dat was ook niet zo'n succes. Mijn limiet kon ook niet verhoogd worden omdat ik student was. Ook mocht ik geen andere creditcard. Dit drama duurde wel voort voor 2 weken. We kwamen uiteindelijk tot een oplossing. Ik kon geld op mijn creditcard zetten en op die manier mijn laptop kopen.
TIP: voordat je ergens heen gaat, weet wat je limiet is en zorg ervoor dat je er iets mee kunt! O ja, en laat je laptop nakijken voordat je gaat!

Buiten dat heb ik ook al extreme weersomstandigheden mee mogen maken. Hier was het namelijk in een week gemiddeld -20 en met de wind misschien nog wel -30. Ik denk dat ik nu officieel winterproof ben haha.

Ik heb hier ook een groepje Nederlanders mogen leren kennen, waarmee ik heel veel optrek. Dat Nederlandse schept toch wel een band. Het voelt een beetje als thuis. Verder zijn hier heel veel Fransen (vanwege de tweetaligheid ofcourse). Ik heb een hoop leuke vrienden mogen maken waarmee we allerlei dingen mee ondernemen. Zo gaan we elke week minstens 1x sushi lunchen haha of beerpongen is ook een van de activiteiten die vaak voorkomen.

Ik heb hier ook al veel leuke dingen mogen doen. Behalve de leuke feestjes, ben ik ook al naar een basketball wedstrijd geweest van het team van de uni. Ook ben ik naar een NHL ijshockey game geweest van de Ottawa Senators, wat misschien tot nu wel mijn beste ervaring is geweest. Dat was echt supergaaf.

Een andere mooie bijkomstigheid van het weer is dat het kanaal bevriest en het een mooie attractie is voor iedereen om lekker op te schaatsen!

Een andere te gekke ervaring was het hondensleeën. We gingen in de buurt van het Gatineau park met honden door de sneeuw trekken, berg op en berg af. Er waren zelfs puppy's! Zo leuk! Het kostte een hoop geld maar wel echt de moeite waard!

Ik heb ook al een tripje gemaakt naar Montréal. Wat een geweldige stad! Voor de echte fashion liefhebbers is dit echt een hemel. Eén kilometerslange straat vol met winkels en het mooie is, dat er parallel aan die winkels een winkelcentrum loopt. Dat winkelcentrum zit vast aan alle winkels. Ideaal voor als het koud is dus! Ook is de Basilique Notre Dame de Montreal erg de moeite waard. Ik ga sowieso nog een keertje terug om Montréal beter in me op te nemen en ook om ff de berg te beklimmen voor de 'skyline'!


Ik zit hier nu al 6 weken en ik zit nu al op de helft van mijn studie hier. Ik ben al in eind april klaar met mijn final exams :D! Deze week is het echter extreem druk met deadlines and midterms, gelukkig hebben we de week erop reading week(lees: spring break). Het is gebruikelijk om tijdens spring break naar Cuba of om naar een ander warm land in de Caribische Zee te gaan. Ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen, omdat ik liever een stad zie dan aan het strand liggen(mijn vrienden gingen namelijk een week aan het strand liggen in cuba met onbeperkt eten en drinken, maar dat is niet echt mijn ding). Ik koos ervoor om naar Toronto te gaan en van daaruit naar Chicago te gaan. Het was eigenlijk de bedoeling dat ik alleen zou gaan, omdat ik had geboekt voordat ik echt veel mensen kende. Nu gaan we met een hele groep daarheen waarvan de helft Nederlanders. Dat is wel gezellig! Naar Chicago ga ik vooralsnog alleen, maar dat vind ik hartstikke prima. Chicago lijkt me een geweldige stad. Heb ook al een kaartje voor de Chicago Bulls weten te bemachtigen dus ben er klaar voor!


Maar goed, daar vertel ik meer over zodra ik terug ben. Ik moet nu maar weer eens flink aan de studie, zodat ik kan chillen tijdens Reading week :).

Ik hou jullie op de hoogte.

Kusjesss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2012

Laat mijn tripje maar beginnen

11 April 2012

Maart en een beetje april!

05 Maart 2012

Februari!

13 Februari 2012

De eerste maand in Canada
Secil

Hallooo mensjes, Hier kunnen jullie mijn ervaringen lezen in het koude maar o zo mooie Canada!

Actief sinds 14 Feb. 2012
Verslag gelezen: 847
Totaal aantal bezoekers 6531

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 16 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: