Maart en een beetje april! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Secil Durak - WaarBenJij.nu Maart en een beetje april! - Reisverslag uit Ottawa, Canada van Secil Durak - WaarBenJij.nu

Maart en een beetje april!

Door: Seçil

Blijf op de hoogte en volg Secil

11 April 2012 | Canada, Ottawa

Halloo mensjes!

Het is alweer een tijdje geleden, maar hier ben ik weer. Ik heb vandaag mijn eerste final gehad en het ging best redelijk denk ik. Mijn Canada ervaring zit er alweer bijna op wat heel vreemd is. De tijd gaat zo snel voorbij als je je er niet bewust van bent.
Ik heb al aardig wat mensen leren kennen hier en ik kan en mag denk ik nu wel zeggen dat ik weet wat de Canadese cultuur ongeveer uit bestaat. De normen en waarden zijn niet heel anders dan dat van ons alleen zijn wij een stuk meer open en vrijer. In die zin dat wij veel meer naakt op tv hebben dan zij hier, maar zij zijn ook nog wel iets traditioneler denk ik.

Waar deze cultuur sowieso niet uit bestaat is de Amerikaanse cultuur. Canadezen hebben het zelf niet zo op Amerikanen. Ze beschouwen ze als arrogante lullen (excuse my language) die denken dat ze de beste zijn in alles en daarom ook van alles kunnen maken. De gemiddelde Canadees zal Amerikaanse producten dan ook vermijden tenzij er geen andere optie is (die zijn er vaak wel). Bijvoorbeeld de bekende keten McDonald's iedereen kent het en vindt het lekker, maar hier eten ze het liever niet. Waarom? Nou omdat er zoveel conserveringsmiddelen in zitten dat het bijna niet verschimmeld kan raken. Vreemd he? Ik wist het ook niet.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de keten Starbucks. Heerlijke frappuccino's hebben ze ja, maar hier gaan ze liever naar Tim Hortons of naar Second Cup. Waarom? Omdat het Canadees is en daarbij ook goedkoper voor hetzelfde product.
Ook zijn mensen hier een stuk milieuvriendelijker dan ik had verwacht. Afval wordt gescheiden en ook zo opgehaald (een week is het papierweek, andere week is plasticweek etc.). Op school wordt afval ook gescheiden. In de "cafetaria" is zijn er zowat 8 prullenbakken waarin jij je afval kunt scheiden, van compost tot metaal noem het maar op en het is er. Daarbij is er een actie gaande waarbij er geen waterflessen worden verkocht op de campus. Dit om het onnodig gebruik van plastic aan te moedigen. Bijna iedereen heeft dan ook een reusabl bottle, weliswaar met OttawaU erop maar toch. Deze flessen of coffeecups worden ook bij Second Cup etc. gebruikt waarbij je dan ook nog een aantal cent korting krijgt. Ideaal! Ik vind het zelf maar dubbel, want je kunt wel allerlei andere flesjes drank kopen. Je kunt ook gewoon eerst dat opdrinken en dan je flesje vullen met water, maar goed Canadese logica. Ook zul je niet veel afval op straat vinden hier. Mensen weten dat je afval in de afvalbak moeten gooien en doen dit ook. Toen ik mijn kauwgom op de grond gooide omdat ik niet zo snel een afvalbak zag, keek mijn huisgenootje me vreemd aan en wees ze naar een afvalbak waar ik mijn op de grond gegooide kauwgom in kon doen.
Ik had zelf eigenlijk een vooroordeel over Canadezen, in die zin dat ik dacht dat ze veel op Amerikanen zouden lijken. Ik generaliseer hier wel, maar ik dacht dat ze net zo onwetend zouden zijn als de gemiddelde Amerikaan. Niks is minder waar. De gemiddelde Canadees krijgt behalve Canadese geschiedenis ook gewoon Europese geschiedenis. Daarbij helpt de 2e taal die waarschijnlijk 75% van de Canadese bevolking spreekt ook daarbij. Frans ja. Dus de kans is groot dat ze weten hoe de Europese kaart eruit ziet. Veel mensen zijn ook naar Frankrijk geweest waardoor ze enigszins op de hoogte zijn van hoe het eraan toe gaat in Europa/Frankrijk.
Daarbij bestaat de helft van Canada uit mengelmoesjes. Zo zijn veel mensen halfbloedjes, kwartbloedjes of ze zijn allochtonen. Dit resulteert weer in de kennis van de Canadezen, ze kennen verschillende culturen, staan er open voor en zijn er zelfs extreem geinteresseerd in.
De mensen hier zijn heel vriendelijk en heel aanspreekbaar! Ik merkte het verschil vooral toen ik van Toronto naar Chicago ging. Veel minder gewelddadig, veel makkelijker te benaderen en ik voelde me in Toronto ook zeker een stuk veiliger dan in Chicago.
De studenten hier zijn ook een stuk ijveriger en deze week vol finals zijn dan ook extreem 'stressful' voor hen. Terwijl ik om 9 uur in de avond denk hey misschien moet ik nu dat boek maar eens gaan lezen waar ik morgen een toets over heb, waren zij al 2 weken geleden begonnen. Zoals in mijn eerdere post, hier hangt er ook een stuk meer vanaf. Wat dacht je van de 9000 dollar tuition fees en de verwachte hoge gemiddeldes? Precies ja. Ze moeten wel. Voordeel is voor hen wel dat ze 4 maanden zomervakantie hebben. Dat wil ik ook wel!

Nou tot zover mijn verslag over de verschillen en de opvallende dingen hier in het mooie maar nog steeds aardig frisse Canada.

Liefssssss



  • 16 April 2012 - 13:41

    Elly Van Der Borgh:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in Canada! Heb je de RU al een beetje kunnen promoten?

    Veel plezier nog en succes met je tentamens!

  • 16 April 2012 - 13:41

    Elly Van Der Borgh:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in Canada! Heb je de RU al een beetje kunnen promoten?

    Veel plezier nog en succes met je tentamens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Ottawa

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

16 Mei 2012

Laat mijn tripje maar beginnen

11 April 2012

Maart en een beetje april!

05 Maart 2012

Februari!

13 Februari 2012

De eerste maand in Canada
Secil

Hallooo mensjes, Hier kunnen jullie mijn ervaringen lezen in het koude maar o zo mooie Canada!

Actief sinds 14 Feb. 2012
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 6533

Voorgaande reizen:

06 Januari 2012 - 16 Juni 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: